Search This Blog

Thursday, March 17, 2011

Kesantunan dalam Berkomunikasi

Pada beberapa hari yang lalu, saya telah menemani rakan saya untuk pergi ke Klinik Kesihatan Tanjong Malim. Kami sampai di Klinik tesebut dalam pukul 12.30. Rakan saya pun mendaftar nama dan selang beberapa minit kemudian, dia pun di panggil masuk ke dalam bilik untuk menerima rawatan. Apa yang menyedihkan, rakan saya tadi telah dimarahi oleh jururawat yang bertugas kerana datang pada masa yang tidak sesuai. persoalannya disini, mengapa pula jururawat tersebut memarahi dan menyatakan masa yang tidak sesuai untuk mendapatkan rawatan sedangkan waktu rehat adalah pada pukul 1 tengah hari. Pada masa itu juga baru menunjukkan pukul 12.40, jadi masih ada masa lagi untuk rakan saya menerima rawatan. Jadi di sini kita dapat melihat, ada sebahagian penjawat awam seperti jururawat ini tidak berbudi bahasa dalam memberikan rawatan kepada pesakit. Sebagai jururawat, beliau sepetutnya menggunakan bahasa dan tutur kata yang lembut dan sopan agar pesakit tidak tertekan dengan penyakit yang dialami. Budi bahasa itu penting untuk mewujudkan suasana yang harmoni dalam masyarakat.

No comments:

Post a Comment