Search This Blog

Saturday, March 19, 2011

Tidak sepatutnya.

Saya dan dua orang rakan saya iaitu Ain dan Eta telah pergi ke kafe di Proton City untuk membeli roti canai. Semasa membeli, Pak Cik yang menebar roti canai tersebut telah menegur seorang budak India yang membeli roti canainya kerana mengambil kuah roti tersebut dengan kuantiti yang banyak. Pada pandangan saya, tidaklah wajar Pak Cik tersebut menegur dan memarahi budak itu kerana, sebagai seorang penjual, Pak Cik tersebut perlulah memuaskan hati pelanggannya. Perbuatan Pak Cik itu, memalukan budak India tersebut dan boleh menyebabkan jualannya tidak laku. Langkah yang wajar ialah, Pak Cik itu jika hendak berniaga untuk maju, perlu menjaga hati dan perasaan pelanggannya. jika pelanggan mengambil dalam kuantiti yang banyak, Pak Cik tersebut hanya perlu mengenakan cas yang sepatutnya, bukan menegur pelanggannya. Oleh yang demikian, sebagi masyarakat yang berbudi pekerti, janganlah kita menegur benda yang tidak sepetutnya kerana ini akan menjejaskan nama baik orang Melayu dan juga keharmonian negara.

No comments:

Post a Comment